21 Mart 2008 Cuma

(Namaz Zamanı) insan fizikî görüntüsüyle mi, şahsî gayretiyle mi değer kazanır?

Insan fizikî goruntusuyle mi, sahsî gayretiyle mi deger kazanir?
 
Soru : Bazen insanin boyunun uzunlugu, kisaligi, renginin beyazligi, siyahligi gibi farkliliklar degisik duygularin yasanmasina sebep olabiliyor.
Bu durumda 'Insan, fiziki goruntusuyle mi, yoksa sahsi gayretiyle mi deger kazanir?' sorusu akla geliyor. Neleri ifade edebilirsiniz insanin bu gibi fitri guzellik, cirkinliginin etkisinde kalmasi konusunda?..
 

Efendim, insan, kendi iradesinin eseri olanla degerlendirilir. Kendi emeginin eseri olmayan goruntulerden ne itibar kazanir, ne de bir degerlendirmeye tabi tutulabilir. Cunku Yaratan oyle munasip gormus, oyle takdir etmistir. Kendinin hissesi yoktur fiziki yapisinda, fitri gorunusunde. Insani degerli kilan, kendi iradesi ve emegiyle elde ettigi vasiflaridir. Kendi ozel calisma ve gayretiyle ne gibi vasiflar kazanmissa odur onu yucelten, itibarli kilan...

Nitekim meshur Lokman Hekim'in fiziki yapisini goren biri bakar ki, siyah renkli, kalin dudakli bir goruntu var. Adamin degerlendirmesini anlayan Lokman Hekim soyle aciklamada bulunur :
 
- Ne yuzumun boyasini ben surdum, ne de dudaklarimin modelini ben cizdim. Ben ancak benim emegimle kazandigimin adamiyim. Buldugum ilaclar, soyledigim sozlerle bakin bana. Benim eserim olmayan fiziki goruntumle degil. O Yaratan'in razi oldugum takdiridir.
 
Nitekim fitri ve fiziki guzelligiyle cevresine kus bakisi bakan bir hanima Imam-i Ali efendimiz (radiyallahu anh) soyle hatirlatmada bulunur :
 

- Ey Allah'in kulu! Bu goruntu senin eserin degildir ki kendine pay cikarip da baskalarina kus bakisi bakasin. Sen kendi iradenle elde ettigin vasiflarinla deger kazanirsin. Ilimde, sanatta, ev hanimliginda, salih amellerinde ne derinliktesin, neler kazanmissin ona bak sen!.

Buyuk sahabi Ibn-i Mesud Hazretleri (radiyallahu anh) bir agaca tirmanirken asagidan cop gibi ince bacaklariyla iskelet gibi bedenini gorenlerin gulusmeleri uzerine Efendimiz soyle uyarida bulunur :
 
- Ne gulusuyorsunuz, mahserde sevabi Uhud'dan da agir gelecek kardesinize?..
 
Evet, bacaklari ince, bedeni siska ; ama bunlar kendi eseri degildir ki?. Yaratan'in takdiridir. Onun eseri kendi amelidir. Kendi ameli ise mahserde Uhud Dagi'ndan da agir gelecektir. Oyle ise ince bacak, siska bedenine ragmen Ibn-i Mesud kazanmistir!.
 
Meshur Arap sairi Cahiz da patlak gozlu, cukur yuzlu biriydi. Cicek hastaligindan sonra yuzu surulmus tarla gibi yara izleriyle dolmustu. Ama Cahiz bu goruntusune saplanip kalmadan calisip cabalayarak kendi emegiyle edebiyatta ustad haline geldi. Onu fiziki goruntusuyle gorenler basite alirlar ; ama bir iki dakikalik sohbetinden sonra bir turlu yanindan ayrilamazlardi. Tekrar ettigi sozlerinden biri soyleydi :
 

-Ben benim eserim olmayan dis goruntumden komplekse girmem. Ama benim eserim olan cahilligimden, beceriksizligimden, vasifsizligimdan hicap duyarim!.

Ismini buyuk bir sevgiyle andigimiz Bilal-i Habesi'yi (radiyallahu anh) musrikler basite alip "Kara karga" diye tarif ederlerdi. Allah Rasûlu Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem) ise "Bilal benim muezzinimdir!" diye bagrina basar ve degerlendirmesini soyle yapardi :
 
- Allah sizin beden yapiniza ve dis gorunusunuze bakmaz. Kalbinizdeki niyetinize ve amellerinizdeki tercihlerinize bakar. Cunku bunlar sizin eserinizdir!..
 

Sozun ozu : Insan fiziki ve fitri yapisiyla degil, kendi gayretiyle kazandigi guzel vasiflariyla degerlenir, yoruma tabi tutulur. Var mi kendimizi ozel calismalarimizla vasifli insan haline getirme gayretimiz? Yoksa fiziki goruntumuze takilip kaliyor, vasifsiz insan durumunda kalmaya mi yoneliyoruz?


--~--~---------~--~----~------------~-------~--~----~
Namaz kılmayı öğrenmek için doğru yere geldiniz... Tüm namaz gönüllüleriyle www.namazzamani.net 'te buluşalım. Her zaman fikrinize ve desteğinize ihtiyacımız var... Bu sitedeki mailler: http://namazzamani-grubu.blogspot.com adresinde yayınlanır...

Bu mesajı Google Grupları "Namaz Zamanı" gruba üye olduğunuz için aldınız.

Daha fazla seçenek için, http://groups.google.com/group/namazzamani?hl=tr
adresinde bu grubu ziyaret edin.
-~----------~----~----~----~------~----~------~--~---

Hiç yorum yok: