25 Eylül 2009 Cuma

(Namaz Zamanı) Eğitim (Cuma Hutbesi)

يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ

Yüce dinimiz İslam'a göre, insanı yücelten bilginin, öğrenim ve eğitimi bir ibadettir. Yüce Allah şöyle buyurur: Allah sizden iman edenleri ve kendilerine ilim verilenleri dereceler ile yükseltir. (Mücadele,11) Hiç bilenlerle bilmeyenler bir olur mu? (Zümer, 9) Kulları içinden ancak âlimler, Allah'tan (gereğince) korkar. (Fâtır,28) Hz. Peygamber de şöyle buyurur: Allah beni bir muallim olarak göndermiştir. (Ahmed b. Hanbel ve İbnu Mâce) Kim ilim tahsil etmek için bir yola girerse, Allah o kişiye cennetin yolunu kolaylaştırır. (Müslim) Yine Hz. Peygamber, Mescid-i Nebevî'ye ilim öğrenmek için gelenleri, Allah yolunda mücâhede edenlerle bir tutmuştur. (Ahmed b. Hanbel)

Aziz Cemaat! Hz Peygamber ilme, eğitim ve öğretime büyük önem vermiştir. Onun hadislerinde eğitim ve öğretime teşvik eden yüzlerce ve buna karşılık bilgisizliği yeren çok sayıda hadis mevcuttur. Hz Peygamber bizzat ders verdiği gibi, Kur'an ve yazı öğretmek üzere muallimler de tayin ediyordu. Hatta bazen, müşrik muallimler de yazı öğretiyordu. Nitekim Bedir savaşında Müslümanların eline esir düşen müşrik askerlerden okur-yazar olup da kurtuluş fidyesi verecek parası bulunmayanlar, on Müslüman çocuğuna yazı öğretmek suretiyle serbest bırakılmışlardır. Ahmed b. Hanbel'in naklettiği bir rivayette, bir gün öğrencilerden birisi ağlayarak babasının yanına gelir Babası niçin ağladığını sorar Çocuk, öğretmeninin dövdüğünü söyler Babası "Kötü adam! Bedir'in intikamını alıyor der." (Ahmed b. Hanbel) Bu rivayetten de anlaşıldığı üzere, Hz. Peygamber'in eğitiminde şiddete yer yoktur. Fakat müşrik öğretmenin bu davranışından, eski gelenekte dayağın bulunduğu anlaşılmaktadır. Bir sahabe "Ben Resûlüllah'tan daha güzel eğitim veren bir öğretmen görmedim Beni ne azarladı, ne dövdü ve ne de hakaret etti" der. (Müslim, Ahmed b. Hanbel ve Dârimî)

Kıymetli Müminler! Çocuğa verilecek ilk ve en iyi terbiye, aile ocağında başlar; okulda gelişir ve cemiyette yaygınlaşır. İyi bir insanın yetişmesi için yegâne unsur; aile, okul ve çevredir. Okuldan beklenilen, ailenin çocuğa verdiği terbiyeyi geliştirmek, varsa kötü alışkanlıklardan vazgeçirmek ve ona daha olgun bir kişilik kazandırmaktır.

Aziz Cemaat! Çocuk, eğitim ve öğretim alanına boş bir kap gibi girer. Günler ve yıllar sonra bu kaptan; öğretim yuvalarında ahlakını şekillendirmek, düşünce metodunu ve hayat yolunu çizmek üzere öğrendiği davranışlar ve uygulamalarla çıkar. Böylece öğretim; toplumun ve ümmetin kişiliğinin oluşmasını, değişmez ve kutsal değerlerinin ortaya çıkmasını sağlar. İslam dinine göre her insan, İslam fıtratı ve tabiatı ile doğar. Sonra Ana-baba, çevre, toplum, eğitim ve öğretim kurumları çocuğa hangi duygu ve düşünceleri aşılarsa çocuk onunla büyür, gelişir ve yetişir. Hz. Peygamber şöyle buyurur: Her çocuk fıtrat üzerine doğar. Sonra anne ve babası Yahudileştirir veya Hıristiyanlaştırır veya Mecusileştirir. Bir başka rivayette: Doğan hiçbir çocuk yoktur ki, konuşmaya başlayıncaya kadar şu din üzere olmasın. (Buhârî, Müslim, Muvatta, Tirmizî ve Ebu Dâvud)

Aziz Müminler! Uzun bir yaz tatilinin ardından öğrenciler ve öğretmenler yeni eğitim ve öğretim yılına başladılar. Yeni ders yılında ebeveyn olarak eğitimden beklentilerimiz nelerdir. Nasıl bir eğitim ve öğretim bizi ve çocuklarımızı ıslah eder. Bu konuda nasıl davranmalıyız. Şunu hiçbir zaman unutmamalıyız ki, Manevi değerleri olmayan eğitim ve öğretim sistemi, işlemez çarpık bir sistemdir. Dinsiz millet yaşayamaz. Dinden tecrid edilen bir maarifden maddî ve manevî hayır beklenemez. Din ve tarih şuuru verilemeyen bir eğitim sisteminden vatanına ve milletine faydalı münevverler değil, karanlık insanlar yetişebilir. Eğitim sistemimiz, kendi yürüyüşünü terketmiş; başkasının yürüyüşünü de öğrenememiştir. Bugünkü eğitim sistemimizde gençlere verilen belli bir gaye ve ideal, maalesef hala mevcut değildir. Gelinen noktaya bir bakın! Çağdaş uygarlık, bilimsel ilerlemeye rağmen ahlaki çözülmenin çukurundan çıkamamıştır. Öğretmenini döven öğrenciden tutunda, uyuşturucu müptelasına varıncaya kadar her türlü kirlilik mevcut. Talebe öğretmenine hürmet etmiyor. Ana-babasını takmıyor. Vs. Maneviyat olmadan en şedit kanunlar çıkarsanız, herkesin başına bir polis dikseniz, yine insanoğlunu, haksızlıktan, yolsuzluktan, hileden alıkoyamazsınız.

Milletlerin geleceği, yetiştirmekte oldukları nesillere bağlıdır. Nesilleri maddeten ve ruhen sağlam olan milletler payidar olurlar, ayakta kalırlar. Hutbemi konuyla ilgili bir ayet mealiyle bitiriyorum: "Ey iman edenler! Gerek kendilerinizi gerek ailelerinizi ve çocuklarınızı, yakıtı taşlar ve insanlar olan cehennem ateşinden koruyunuz."

 

 

 

 

 

 

 

 


--~--~---------~--~----~------------~-------~--~----~
--~--~---------~--~----~------------~-------~--~----~
Namaz kılmayı öğrenmek için doğru yere geldiniz... Tüm namaz gönüllüleriyle www.namazzamani.net 'te buluşalım. Her zaman fikrinize ve desteğinize ihtiyacımız var... Bu ay sponsorumuz http://www.carpetrium.com 'dur. Lütfen sponsorumuzu ziyaret ediniz...

Bu mesajı Google Grupları "Namaz Zamanı" gruba üye olduğunuz için aldınız.

Daha fazla seçenek için, http://groups.google.com/group/namazzamani?hl=tr
adresinde bu grubu ziyaret edin.
-~----------~----~----~----~------~----~------~--~---
-~----------~----~----~----~------~----~------~--~---

Hiç yorum yok: